ولیجة

 

بسم الله الرحمن الرحیم

با توجه به آیات 45 تا 46 سوره انفال

«یا ایها الذین آمنوا اذا لقیتم فئة فاثبتوا واذکروا الله کثیرا لعلکم تفلحون» انفال/ 45

ای کسانی که ایمان آورده اید هنگامی که با فوجی ا ز دشمن در میدان نبرد روبه رو شدید  پایداری کنید و خدا را پیوسته به یاد ؟آورید که فاتح و فیروز مند گردید.

«و اطیعوا الله و رسوله ولا تنازعوا وتفشلوا وتذهب ریحکم واصبرما ان الله مع الصابرین» انفال/46

و پیرو فرمان خدا و رسول باشید و هرگز راه اختلاف و تنازع نپوئید که در اثر تفرقه ترسناک و ضعیف شده و قدرت و عظمت شما نابود خواهد شد و صبور باشید که خدا با صابران است.

« ولا تکونوا کالذین خرجوا من دیارهم بطرا ورئاء الناس و یصدون عن سبیل الله و الله بما یعملون محیط» انفال/47

و مانند کسانی که از سرزمین خود از روی غرور و هوی پرستی و خود نمایی خارج شدند، نباشید همان ها که هدفشان جلوگیری مردم از راه خدا بود و علم خدا به هر چه کنند محیط است.

 

شش دستور در زمینه ی جهاد

1.یکی از نشانه های بارز ایمان ثبات قدم در همه ی زمینه ها  مخصوصا در پیکار با دشمنان حق است

2.فراوان خدا را یاد کنید تا پیروز و رستگار گردید.( واذکروا الله کثیرا لعلکم تفلحون)

شکی نیست که منظور از یاد خدا تنها ذکر لفظی نیست ،بلکه خدا را در درون جان حاضر دیدن و به یاد علم وقدرت خداوند بودن است،این توجه به خدا روحیه ی سرباز مجاهد را تقویت می کند و در پرتو آن احساس می نماید  که در میدان مبارزه تنها نیست ،تکیه گاه نیرومندی دارد که هیچ قدرتی در برابر آن مقاومت نمی کند و اگر هم کشته شود به بزرگترین سعادت یعنی سعادت شهادت رسیده است و در جوار رحمت حق رستگار خواهد بود ،خلاصه یاد خدا به او نیرو و آرامش و قوت و قدرت پایمردی می بخشد.

به علاوه یاد و عشق خدا ،عشق زن و فرزند و مال ومقام را از دل بیرون می راند و توجه به خدا آنها را که باعث سستی در امر مبارزه و جهاد می شود از خاطر می برد ،چنانکه امام زین العابدین (علیه السلام) در دعای معروف صحیفه ی سجادیه که برای مرزبانان اسلام و مدافعات سرحدات مسلمین  خوانده به پیشگاه خدا چنین عرض می کند «وانفسکم عند لقائهم العدوَّ ذکرَ دینهم الخَدّاعة  العزور وامْح عن قلوبهم خطرات المال الفتون و اجعل الجنة نصب اعینهم» /دعای 27 صحیفه سجادیه

پروردگارا (در پرتو یاد خویش)یاد دنیای فریبنده را از دل این پاسداران مبارز بیرون کن و توجه به زرق وبرق اموال را از قلب آنها دور ساز ، وبهشت را در برابر چشمانفکر آنها قرار ده .

3.یکی دیگر از مهمترین برنامه های مبارزه توجه به مسأله رهبری و اطاعت از دستور پیشوا و رهبر است همان دستوری که اگر انجام نمی گرفت جنگ بدر به شکست کامل مسلمانان منتهی می شد،بدین رو در آیه ی بعد می گوید:

(و اطاعت خدا و پیامبرش کنید).«و اطیعوا الله و رسوله»

4.واز پراکندگی و نزاع بپرهیزید«ولا تنازعوا »

زیرا کشمکش و نزاع و اختلاف مجاهدان در برابر دشمن  نخستین اثرش سستی و ناتوانی  وضعف در مبارزه است«فتفشلوا»

ونتیجه ی این سستی و فتور ،ازمیان رفتن قدرت و قوت و هیبت  و عظمت شماست«وتذهب ریحکم»

"ریح" به معنی باد است و اینکه می گوید اگر با نزاع با یکدیگر بر خیزید سست می شوید و به دنبال آن باد شما از میان خواهید رفت اشاره ی لطیفی به این معنی است که قوت و عظمت و جریان امور بر وفق مراد و منظورتان از میان خواهد رفت زیرا همیشه وزش باد های موافق  سبب حرکت کشتی ها به سوی منزل مقصود  بوده است ، و در آن زمان که تنها نیروی محرک کشتی وزش باد بود این مطلب فوق العاده اهمیت داشت.

به علاوه وزش با به پرچم ها نشانه ی بر پا بودن پرچم که رمز قدرت و حکومت است می باشد.و تعبیر فوق کنایه ای از این تعبیر است.

5.سپس دستور به استقامت در برابر دشمنان و در مقابل حوادث سخت می دهد  و می گوید: (استقامت کنید که خداوند با استقامت کنندگان است).«واصبروا ان الله مع الصابرین»تفاوت میان ثبات قدم واستقامت وصبر از این نظر است که ثبات قدم بیشتر جنبه ی جسمانی و ظاهری دارد ،در حالی که استقامت و صبر بیشتر جنبه های روانی و باطنی را شامل می شود.

6.درآخرین آیه مسلمانان را از پیروی کارهای ابلهانه واعمال غرورآمیز و بی محتوا و سر و صداهای تو خالی وبی معنی باز می دارد و با اشاره به جریان کار ابو جهل و طرز افکار او و یارانش می فرماید : (مانند کسانی که از سرزمین خود از روی غرور و هوی پرستی و خود نمایی خارج شدند، نباشید).«ولا تکونوا کالذین خرجوا من دیارهم بطرا ورئاء الناس»

(همان ها که هدفشان جلوگیری مردم از راه خدا بود)« و یصدون عن سبیل الله»

هم هدفشان نامقدس بود و هم وسائل رسیدنشان به این هدف و دیدیم که سرانجام با آن همه نبرد و ساز و برگ جنگی در هم کوبیده شدند  و به جای عیش و طرب گروهی در خاک و خون غلطیدند و گروهی در عزای آنها اشک ریختند.

(و خداوند بر کارهایی که اینگونه  افراد انجام می دهند  محیط است و از اعمالشان با خبر).«و الله بما یعملون محیط»

 

منبع:تفسیرنمونه ج7 /آیت الله مکارم شیرازی


نوشته شده در سه شنبه 90/8/17ساعت 8:44 عصر توسط valijat نظرات ( ) |


Design By : Pichak